MaarNormaal nr. 9 artikel 10

 

Koorfavoritisme

 

 

 

We vroegen aan de leden van het GMK naar het werk dat ze het liefste gezongen hebben, en welk werk ze nog graag zouden zingen. Lees hier hun reactie. Ook het commentaar dat ze hier en daar gaven, strooien we rond.

 

 

Wat ik graag nog eens zou doen is iets zoalsEra, het lijkt mij echt de max om iets bekender te doen dat toch in de lijn van ons koor ligt (Trees VC)

 


1. Welk werk heb je het liefst gezongen?

Mozart

Requiem

oooooooooooo

Glass

A choir symphony

ooooooooo

Kodaly

Balassi Bálint (het "SS-stuk")

oooooooo

Mendelssohn

Richte mich Gott

ooooo

Duijck

Alma de la música

oooo

Händel

Israel in Egypt

oooo

Coryn

Winds of dawn

ooo

Haydn

Schöpfung

ooo

Mozart

Mis

ooo

Parry

Songs of farewell

ooo

Britten

Little Musgrave

ooo

Britten

Hymn to saint Caecilia

ooo

Britten

Voices for today

oo

Händel

Dettinger Te Deum

oo

Nees

Anima Christi

oo

Rheinberger

Der Stern von Bethlehem

oo

Rosseau

Inferno

oo

Badings

Trois chansons bretonnes

oo

Benoit

Rubenscantate

o

Britten

Misericordia

o

Britten

Flowersongs

o

Britten

Nicolas cantate

o

Britten

Missa da pacem

o

(diverse)

Floraprogramma

o

Schnittke

Boetepsalm

o

Stravinsky

Les noces

o

Tallis

If ye love me

o

Tippett

Negro-spirituals

o

Kodaly

Szekely Keserves

o

Besluit:

·        de recentst gezongen werken worden het meest genoemd omdat vele inzenders de oudere werken niet gezongen hebben

·        de mensen bewaren de beste herinneringen aan de omstandigheden waarin bepaalde werken gezongen worden: Glass (aantal toehoorders, sfeer), Alma (in Spanje), Coryn (meermaals gezongen), SS-project (om het even wat we daar gezongen hadden, zou in de herinnering blijven hangen), Requiem Mozart (uitzonderlijk goed voorbereid).

·        Britten lijkt toch de voorkeurcomponist

·        37 mensen hebben geantwoord, iets meer dan de helft van het koor


Vaak heeft het niet alleen met muziek te maken, maar met het kader: Glassvoor een volgepakt Sint-Pietersplein op een warme zomeravond, met vuurwerk toe; Mendelssohn als apotheose van het SS-stuk (Benedikt J); 
het Floraprogramma wegens zijn originele programmering, deux mille regretz wegens de heerlijke confrontatie, Anima Christi wegens de betrokkenheid toehoorders-medeuitvoerders (Jan T); 
Alma de la música, de strijd met de noten, het eerste optreden (een fiasco), en het concert in het Palau in Barcelona, de Rubenscantate in Brussel, terwijl de franskiljons een voor een de zaal afdropen (Paul VG)

 

Eén detail mag niet uit het oog verloren worden: de manier van schrijven moet zangtechnisch goed zijn. In hetRequiem van Mozart voel je als zanger direct het verschil tussen de klasse van Mozart en die van Süßmeyer. Tien minuten Süßmeyer en je kan je boeltje pakken, twee uur Mozart en je zegt: nog eens zo veel. (Wim H)

 

Aanvankelijk had ik het moeilijk met moderne werken maar uiteindelijk heb ik van alle werken genoten. Ik vind trouwens dat bestuur en dirigent er fantastisch in geslaagd zijn een verscheidenheid van werken te brengen waar velen jaloers op mogen zijn. Voor mij is het een voorrecht bij het GMK te mogen horen (Pieter DC)

 

Het is bij mij altijd dubbel: wat zing ik graag + wat is met het GMK haalbaar en kan dus mooi gebracht worden. Zo herinner ik mijUllulate, prachtige muziek, maar voor het jonge koor dat wij toen waren vocaal onmogelijk rijp te brengen (Benedicte VO)

 

Wat ik aangenaam vond: het zingen van werken waarbij we goed voorbereid waren zodat we tijdens het optreden ook veel zelf konden genieten... hetRequiem was een voorbeeld (Katrien V)

2. Welk werk zou je graag eens zingen?

Orff

Carmina Burana

oooo

Brahms

Ein deutsches Requiem

ooo

Allegri

Miserere mei, Deus

oo

Bach

Cantates

oo

Bach

Hohe Messe

oo

Bach

Magnificat

oo

Era

 

oo

Händel

Messiah

oo

Monteverdi

Mariavespers

oo

Schnittke

alle boetepsalmen

oo

Webber

Requiem

oo

Bach

Johannespassie

o

Bach

Mattheuspassie

o

Bach

Missa brevis

o

Barber

Agnus Dei

o

Bruckner

Christus factus est

o

Carillo

Salve regina

o

Da Vitoria

Missa pro defunctis

o

Dvorak

Stabat Mater

o

Fauré

Requiem

o

Gorecki

 

o

Kuhnau

Der Gerechte kommt um

o

Mendelssohn

Elias

o

Mendelssohn

Paulus

o

Mozart

Kroningsmis

o

Nees

Concerto per la beata Virgine

o

Parry

6de song of farewell

o

Pärt

 

o

Poulenc

Quatre petites prières (mannen)

o

Purcell

Anthems

o

Rachmaninov

The bells

o

Rachmaninov

Vespers

o

Rutter

 

o

Ryelandt

Ave Maria

o

Theodorakis

Canto general

o

Verdi

Requiem

o


Besluit:

·        zoveel hoofden, zoveel zinnen, met een voorkeur voor Bach en Orff

 


© v.z.w. Gents Madrigaalkoor