Wat ik graag nog eens zou doen is iets zoalsEra, het lijkt mij echt de max om iets bekender te doen dat toch in de lijn van ons koor ligt (Trees VC)
|
|
1. Welk werk heb je het liefst gezongen?
Mozart
|
Requiem
|
oooooooooooo
|
Glass
|
A choir symphony
|
ooooooooo
|
Kodaly
|
Balassi Bálint (het "SS-stuk")
|
oooooooo
|
Mendelssohn
|
Richte mich Gott
|
ooooo
|
Duijck
|
Alma de la música
|
oooo
|
Händel
|
Israel in Egypt
|
oooo
|
Coryn
|
Winds of dawn
|
ooo
|
Haydn
|
Schöpfung
|
ooo
|
Mozart
|
Mis
|
ooo
|
Parry
|
Songs of farewell
|
ooo
|
Britten
|
Little Musgrave
|
ooo
|
Britten
|
Hymn to saint Caecilia
|
ooo
|
Britten
|
Voices for today
|
oo
|
Händel
|
Dettinger Te Deum
|
oo
|
Nees
|
Anima Christi
|
oo
|
Rheinberger
|
Der Stern von Bethlehem
|
oo
|
Rosseau
|
Inferno
|
oo
|
Badings
|
Trois chansons bretonnes
|
oo
|
Benoit
|
Rubenscantate
|
o
|
Britten
|
Misericordia
|
o
|
Britten
|
Flowersongs
|
o
|
Britten
|
Nicolas cantate
|
o
|
Britten
|
Missa da pacem
|
o
|
(diverse)
|
Floraprogramma
|
o
|
Schnittke
|
Boetepsalm
|
o
|
Stravinsky
|
Les noces
|
o
|
Tallis
|
If ye love me
|
o
|
Tippett
|
Negro-spirituals
|
o
|
Kodaly
|
Szekely Keserves
|
o
|
Besluit:
· de recentst gezongen werken worden het meest genoemd omdat vele inzenders de oudere werken niet gezongen hebben
· de mensen bewaren de beste herinneringen aan de omstandigheden waarin bepaalde werken gezongen worden: Glass (aantal toehoorders, sfeer), Alma (in Spanje), Coryn (meermaals gezongen), SS-project (om het even wat we daar gezongen hadden, zou in de herinnering blijven hangen), Requiem Mozart (uitzonderlijk goed voorbereid).
· Britten lijkt toch de voorkeurcomponist
· 37 mensen hebben geantwoord, iets meer dan de helft van het koor
|
Vaak heeft het niet alleen met muziek te maken, maar met het kader: Glassvoor een volgepakt Sint-Pietersplein op een warme zomeravond, met vuurwerk toe; Mendelssohn als apotheose van het SS-stuk (Benedikt J); het Floraprogramma wegens zijn originele programmering, deux mille regretz wegens de heerlijke confrontatie, Anima Christi wegens de betrokkenheid toehoorders-medeuitvoerders (Jan T); Alma de la música, de strijd met de noten, het eerste optreden (een fiasco), en het concert in het Palau in Barcelona, de Rubenscantate in Brussel, terwijl de franskiljons een voor een de zaal afdropen (Paul VG)
|
Eén detail mag niet uit het oog verloren worden: de manier van schrijven moet zangtechnisch goed zijn. In hetRequiem van Mozart voel je als zanger direct het verschil tussen de klasse van Mozart en die van Süßmeyer. Tien minuten Süßmeyer en je kan je boeltje pakken, twee uur Mozart en je zegt: nog eens zo veel. (Wim H)
|
|